پانا بشرویه

وب خبـری شـهرسـتـان بشــرویـه

پانا بشرویه

وب خبـری شـهرسـتـان بشــرویـه

خبرگزاری پانا : بقعه متبرکه امامزاده محمد مشهور به امامزاده محمد بن اصغر (ع) ازبقاع شاخص ومحوری در12 کیلومتری غرب شهرستان بشرویه ( خراسان جنوبی ) واقع شده است.



به گزارش خبرنگار پانا بقعه متبرکه امامزاده محمد مشهور به امامزاده محمد بن اصغر (ع) ازبقاع شاخص ومحوری در12 کیلومتری غرب شهرستان بشرویه ( خراسان جنوبی ) واقع شده است و در دامنه تپه هایی که در غرب روستای هوگند و در فاصله یک کیلومتری آن روستا واقع گردیده و از آنجا که در دوردست آن نیز شهر بشرویه دیده می شود و سمت چپ آن ( شمال امامزاده ) نیز در فاصله نه چندان دور قلعه دختر مربوط به قرون گذشته بر بالای کوهی مشاهده می شود که همراه با منطقه باستانی آن چشم انداز بسیار زیبایی را از طبیعت خلق و از تلفیق دو بعد زیارتی و سیاحتی این مکان مقدس ، محیطی دلنشین را برای زائرین فراهم آورده است .

 

این امامزاده لازم التعظیم از انساب امام حسن مجتبی بوده و با ده واسطه به آن بزرگوار منسوب


می شود و همه ساله حدود صد هزار نفر زائر از شهرستان ، استان و بعضا ازنقاط مختلف رابه خود اختصاص داده است . این مکان مقدس در نزد مردم شهرستان بشرویه ومنطقه ؛دارای مقبولیت زیادی بوده و مردم در تمام ایام سال مخصوصا در بهار و تابستان به ویژه در شبها به جوار امامزاده مشرف و ضمن زیارت و نماز جماعت و قرائت ادعیه روح خود را تلطیف و از فضای سبز آن نیز در جمع های خانوادگی کمال استفاده را می برند .


هرساله قافله چند هزار نفری از مردم بشرویه و بخش ها و روستاهای اطراف در شهریورماه در جوار امامزاده و با نصب چادر اتراق نموده و با برگزاری مراسمات تعزیه خوانی و ادعیه و زیارات ،شور و حال دیگری را پدید می آورند .از امکانات این امامزاده می توان به بخش فعال فرهنگی ـ قرآنی بقعه که دارای امکاناتی نظیر رایانه و چاپگر و کتابخانه و......... همچنین انبار بقعه که دارای احتیاجات مسافرین اعم از فرش ، ظروف و چراغ و سایر وسایل مورد نیاز زائرین و مسافرین است ، اشاره کرد .


از لحاظ تاسیسات و امکانات دارای 8 اطاق زائرسرا همراه با آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده و نیز سه محل پارکینگ جهت خودروها و قسمت بازی کودکان نیز از دیگر امکانات موجود می باشد . ضمنا زمینی برای ساخت مکان ورزشی نیز در نظر گرفته شده است . روشنایی امامزاده با برق منطقه ای تامین فراهم گردیده است .


در سه طرف امامزاده سکوهای سیمانی همراه با سیستم نورپردازی مناسب و فضای سبزومناسب تعبیه شده است . چشمه و قنات آب که بوسیله کانالی پوشیده شده از شمال بقعه به سمت پایین سرازیر و توسط جوی آب به داخل استخر سرازیر می شود که یک سهم از 12 سهم شبانه روز آن مربوط به امامزاده بوده که با آن درختها آبیاری و بقیه سهم اهالی روستا می باشد و ضمنا آب شرب امامزده توسط شبکه لوله کشی تامین می گردد.


از لحاظ اقلیمی مانند مناطق کویری دارای زمستان سرد و تابستان گرم می باشد ولیکن شبهای بهار و تابستان ، دارای هوای دلنوازی است .


با عنایت به کم درآمد بودن بقعه ، طرح توسعه با مشکلاتی رو به رو شده و روند ساخت زمین ورزشی و حمام و 48 چشمه سرویس بهداشتی با پیشرفت فیزیکی 30 درصد ، روند کندی را به خود اختصاص داده است و تعداد حدود 70 خادم افتخاری و یک نفر خادم ثابت و 5 نفر خادم فصلی در همه مراسمات به زائرین خدمت ما کنند و در گذشته به میزان زیادی در اطراف ضریح مطلا و در صحن امامزاده و بیرون نماسازی شده و همچنین طرح نما سازی بقعه به دلیل کم درآمد بودن متوقف شده است .طرح جامع عمرانی بقعه توسط دفترفنی ،مهندسی استان تصویب وبه مرور باتوجه به نیازهای اولویت دار،باکمکهای خیرین وواقفین ودولتی ساخته می شود.

 

خبرنگار :رضافیروزی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۷
پـانـا بـشـرویـه

متفرقه

دیدگاه شما  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی